
Un article publicat a la prestigiosa revista científica Science el gener de 2017 explica que ja a l’edat de sis anys les nenes es creuen menys intel·ligents que els seus companys de gènere masculí.
- També se sap que partir dels quatre anys, els infants associen una tipologia de joguines al gènere.
- Les diferències de comportament entre homes i dones no només s’expliquen per les diferències degudes al sexe biològic, sinó que estan especialment causades per la generalització cultural dels rols sexistes. A llarg termini això està associat a l’absència de dones en certs camps professionals o càrrecs de responsabilitat, entre altres conseqüències. Aquest és el pes dels estereotips i rols socials de gènere en la nostra societat, i així marquen les nostres vides, des de l’inici.
Com s’explica?

- El paper del joc en un rol sexual estereotipat: és a través del joc que els infants creen la seva percepció del món, i per tant, la seva manera de comportar-se. També a partir de l’observació de l’entorn, associen les tasques de cura o criança principalment al gènere femení. Amb tot això, els nens i nenes entenen que per raó de gènere “s’han” de comportar de determinada manera, o “els ha” d’agradar certes activitats.
- Segregació per gènere: no només en aquelles institucions educatives amb un projecte de segregació per gènere, les nenes i els nens reben una educació que els marca molt allò que s’espera d’elles i ells, tant a nivell de comportament (les nenes no corren, els nens no ploren), llenguatge (les nenes no diuen…) o aspecte (els nens no duen…), associat a uns rols de gènere molt marcats.
- Absència de referents femenins: vivim en una societat en què l’estàndard és el gènere masculí. Els llibres de text no inclouen personatges històrics femenins, sigui perquè les dones queden supeditades als seus homòlegs masculins o parelles, sigui perquè els seus actes estan associats a funcions feminitzades considerades menys importants des d’un punt de vista masculí.
- El mite de l’amor romàntic: l’estesa idea dels contes de fades de que les princeses necessiten un cavaller que les salvi, fomenta dependència emocional en les dones i masculinitats tòxiques en els homes.
A l’Institut Pompeu Fabra creiem en la diversitat com un valor afegit, és per això que aquest curs s’ha creat i posat en marxa dins del Pla Estratègic de Centre (PEC) la Comissió de Coeducació i Gènere, formada per professorat d’ESO, Batxillerat i Cicles però també una Comissió d’Alumnes de tots els cursos.
Amb motiu del dia 8 de març, professores de la comissió de Coeducació assisteixen a la II JORNADA D-GENEREADES organitzada pel Museu del Disseny de Barcelona. Ens apropem així a la comunicació en perspectiva de gènere, al paper de la cultura visual a la societat i la feminitat estereotipada al món de les imatges que ens envolten, la publicitat i la moda; referents directes del nostre jovent.
Diferents expertes aprofundeixen en qüestions tan rellevants com els cànons de bellesa i els estereotips de feminitat i masculinitat que la moda utilitza de manera recurrent als mitjans de comunicació. En definitiva, aquesta jornada ens convida a prendre consciència sobre el grau de violència envers les dones i la necessitat de buscar un nou fil de comunicació més actual.
Per ara, la comunitat educativa ha vist com hem organitzat accions i dinàmiques en dates específiques, com poden ser:
- 25N. Dia Internacional Contra les Violències Masclistes, data clau per treballar per l’erradicació d’aquesta xacra social i donar eines als i les joves per viure una vida afectiva sana.
- 11F. Dia Internacional de la Nena i la Dona en la Ciència, visibilitzant la figura de dones històriques i actuals amb aportacions rellevants en camps científico-tecnològics, generant així referents per les joves estudiants.
- 8M. Dia Internacional de la Dona, data reivindicativa per la igualtat d’oportunitats en què treballarem la diversitat d’opcions, totes vàlides i belles, en l’expressió de gènere (perquè no tot ha de ser masculí o femení).
Però tenim entre mans un munt de projectes a nivell de coeducació i educació sexo-afectiva adaptats a tota la varietat d’alumnat del centre que moldejarem de forma cooperativa i veuran la llum en els propers mesos i cursos.
Perquè una educació equitativa genera igualtat d’oportunitats.
Comissió de Coeducació i Gènere
Referències:
- Gender stereotypes about intellectual ability emerge early and influence children‘s interests. Bian L, Leslie SJ & Cimpian A. Science 2017 355(6323):389-91
- Convivencia y aprendizaje escolar en la adolescencia desde una perspectiva de género. Díaz-Aguado MJ, Martín G. Psicothema 2011 23(2):252-9